top of page
Foto van schrijverJolien Vandenberghe

Hoe bouw je als fotograaf een sterk portfolio op?

Als startende fotograaf is het niet altijd makkelijk om door het bos de bomen te zien.

Je fotografeert enorm graag, het is je passie en je wilt er graag je (bij)beroep van maken. Maar hoe begin je hier nu aan?


Sowieso moet je eerst langs de praktische rompslomp. Zoals het aanvragen van je ondernemersnummer, sociale bijdragen en het vinden van een naam. Hierbij kan een ondernemingsfonds zoals Acerta, Liantis,… je zeker goed mee helpen. Veel informatie vind je terug op securex.be.


Eens dat alles achter de rug is wil je natuurlijk klanten aantrekken, maar hoe doe je dit nu als je nog geen klanten hebt? Als fotograaf heb je het geluk dat je visueel werk aflevert. M.a.w. Je hoeft geen beelden te maken van je werk, want je werk is nu eenmaal het beeld. Daar heeft bijvoorbeeld een schrijnwerker of schrijver het moeilijker mee.


Denk na over het soort fotografie je wilt aanbieden. Ga je voor familieshoots binnen/buiten, huwelijken, portretten, studiofotografie, bedrijfsfotografie, natuurfotografie… Zorg dat je dit heel goed weet voordat je aan de slag gaat. Een duidelijke visie verkoopt beter dan een manusje-van-alles.

Uiteraard zal je stijl en smaak veranderen doorheen de jaren, maar de grote lijnen moeten gelijklopend blijven.


Hoe bouw je een portfolio op?

1. Vraag aan kennissen of je hen mag fotograferen

Veel startende fotografen gaan zo te werk. Ze doen een shoot voor mensen uit hun dichte kring, vrienden, familie, collega’s, … en bouwen zo een portfolio op. Het grootste voordeel is dat je hen kent. De kennismakingsfase sla je meteen over, maar hier zijn valkuilen aan verbonden. Deze kan je vermijden als je meteen duidelijk bent over de duur en inhoud van de manier waarop dit werkt.

Jij bepaalt het soort shoot, jij bepaalt de prijs en wat ze ontvangen voor die prijs. Daarnaast vermeld je het best ook dat dit tijdelijk is. Wees je ervan bewust dat velen zullen verwachten dat ze deze korting zullen blijven ontvangen en ze waarschijnlijk in de toekomst niet je ideale klanten zullen zijn.


2. Een portfolio shoot Brainstorm over een mogelijke shoot, setting, sfeer,…

Stel jezelf volgende vragen:

  • Welk soort modellen heb je hiervoor nodig? Denk hierbij aan je ideale toekomstige klanten. (Koppel, kinderen, leeftijd, stijl, …)

  • Wanneer gaat de shoot door? Tijdstip van de dag, periode in het jaar,…

  • Waar gaat de shoot door? Moet je toegang of vergunningen aanvragen?

  • Kan/wil je samenwerken met andere ondernemers?

Ga op zoek naar alle puzzelstukjes zodat je uiteindelijk de puzzel volledig kan leggen. Zoek modellen (betalend of niet betalend). Je kan op verschillende manieren werken:

  • Betalend: Professionele modellen die jij betaald.

  • Session fee: De klanten krijgen een gratis shoot en kunnen nadien foto’s aankopen.

  • Foto’s kopen: De klanten krijgen een gratis shoot incl. X aantal beelden (2-10). Extra beelden kopen ze zelf aan.

Twijfel je nog om zelf een shoot te organiseren. Neem dan eens deel aan een portfolio workshop waarbij je samen met coaches modellen fotografeert in een bepaalde setting. Zo bouw je zelfvertrouwen op om daarna zelf aan de slag te gaan.


Opstarten als fotograaf met styled portfolio shoots

3. Win actie waarbij je een duidelijk soort shoot weggeeft.

Dit kan je pas doen als je al een klein portfolio hebt om te tonen. Je geeft een shoot weg. Bv. Familieshoot in de Kalmthoutse heide t.w.v. (prijs van een shoot).incl. X aantal beelden. Je kan nog een stapje verder gaan door er een datum aan vast te hangen of je kan samen werken met een lokale ondernemer. Kies steeds een ondernemer waar je je klanten ook naar zou doorverwijzen. Het voordeel is dat je hierbij je bereik op sociale media zal vergroten en je maakt portfolio beelden van echte potentiële klanten. (bijvoorbeeld een styliste, bloemenwinkel, kledingwinkel, ...)


4. Vraag klanten steeds of je hun beelden op sociale media mag plaatsen

Vraag bij elke shoot aan je klanten of je beelden van hen op sociale media mag plaatsen. Post van elke shoot die je doet zeker 1 beeld. Je klanten investeren in je en zijn zeker de vermelding waard. Veel succes met het opstarten van je fotografie bedrijf!


Tot slot

Blijf trouw aan je ideale klant en het soort fotografie dat je wilt aanbieden. Blijf trouw aan je edit stijl. Heb je hier moeite mee? Dan kunnen we je gerust op weg helpen tijdens één van onze workshops.

bottom of page